اطلاعات عمومی دسته‌بندی نشده مقالات

تفاوت استابلایزر رله ای و سروو موتور چیست؟

تفاوت استابلایزر رله ای و سرووموتور-فروشگاه اینترنتی ترانسکو- نمایندگی انحصاری محصولات پرنیک و عامل مجاز فروش فاراتل-ترانس، استابلایزر و UPS

تفاوت استابلایزر رله ای و سروو موتور چیست؟

 اگر تفاوت های استابلایزر رله ای و سرووموتور را نمیدانید این مطلب برای شماست :
اگر به دنبال استابلایزر ولتاژ هستید، ممکن است با دو نوع اصلی برخورد کرده باشید: استابلایزر رله ای و استابلایزر سروو موتور در حالی که هر دو هدف یکسانی دارند، یعنی ارائه یک ولتاژ پایدار، اما آن ها به روش های مختلفی کار می کنند. در این راهنما، تفاوت های بین استابلایزر رله ای و سروو موتور ، مزایا، معایب و کاربردهای آن ها را مورد بحث قرار خواهیم داد.
استابلایزر رله ای تک فاز
تفاوت استابلایزر رله ای و سرووموتور چیست؟
استابلایزر رله ای چیست؟
استابلایزر رله ای یک دستگاه الکترونیکی است که ولتاژ خروجی را با استفاده از یک اتوترانس (ترانس چند سر) و چندین رله تنظیم میکند. در واقع فرایند تثبیت ولتاژ خروجی، توسط ترانس و رله های متصل به آن انجام میشود. در ادامه مقاله در مورد نحوه عملکرد این نوع استابلایزر مطالبی را خدمت شما ارائه خواهیم کرد.
استابلایزر رله ای چگونه کار می کند؟
هنگامی که ولتاژ ورودی تغییر می کند، سطح ولتاژ خروجی توسط یک مدار تشخیص دهنده ولتاژ، اندازه گیری میشود. اگر ولتاژ خروجی در محدوده مورد نظر نباشد، رله برای تنظیم ولتاژ خروجی، به خروجی دیگری با سطح ولتاژ مناسب اتوترانسفورماتور سوئیچ می کند. این روند تا زمانی که ولتاژ خروجی تثبیت شود ادامه می یابد.
برای مثال اگر ولتاژ مطلوب مورد نظر، ۲۲۰ ولت باشد. با کاهش ولتاژ مثلا ۱۹۰ ولت، مدار تشخیص دهنده، این ۳۰ ولت کاهش ولتاژ را تشخیص میدهد. سپس مدار کنترلر دستور ۳۰ ولت افزایش ولتاژ را از طریق رله به اتو ترانسفورماتور میدهد. البته لازم است بدانید معمولا اختلاف هر پله اتو ترانسفورملتور ۲۰ ولت است. و عملا ۳۰ ولت کاهش ولتاژ در پله یا همان تپ های اتوترانس وجود ندارد. یعنی برای تنظیم ولتاژ استابلایزر رله ای مجبور است با یک پله افزایش، ولتاژ را روی ۲۱۰ ولت تنظیم کند یا دو پله افزایش دهد و ولتاژ را روی ۲۳۰ ولت تنظیم کند.
استابلایزر تک فاز رله ای
استابلایزر تک فاز رله ای در فروشگاه اینترنتی ترانسکو
پس مشکلی که وجود دارد این است که در چنین شرایطی هیچ گاه ولتاژ ۲۲۰ ولت نخواهیم داشت. در بعضی مواقع تغییرات ولتاژ امکان دارد در محدوده رنج تنظیم ولتاژ استابلایزر رله ای نباشد و امکان تثبیت صحیح ولتاژ وجود نداشته باشد.
مزایا و معایب استابلایزر رله ای
مزایا:
  • قیمت ارزان
  • تعمیرات آسان
  • ابعاد کوچک
  • وزن کم
معایب:
  • نیاز به تعمیر زیاد (خال زدن رله)
  • حساسیت کم (تغییرات ۲۰ ولت ۲۰ ولت ولتاژ در هنگام وجود نوسان)
  • پرش ولتاژ در زمان تنظیم ولتاژ
  • دقت کم، بدلیل عدم وجود تپ های کافی در اتوترانس
  • عدم امکان استفاده در بار های موتور بدلیل خال زدن رله ها در زمان کشیدن جریان لحظه ایی در تجهیزاتی
کاربرد استابلایزر رله ای
  • مناسب کامپیوتر شخصی
  • لوازم خانگی
استابلایزر سروو موتور چیست؟
استابلایزر سروو موتور یک دستگاه الکترومکانیکی است. در واقع استابلایزر سروو متشکل از سروو موتور، ترانسفورماتور و مدار کنترلر می باشد. نحوه عملکرد و فرایند تثبیت ولتاژ در ادامه این راهنما بررسی خواهد شد با ما همراه باشید.
استابلایزر سروو موتوری چگونه کار می کند؟
هنگامی که ولتاژ برق شهر دچار کاهش یا افزایش میشود. عملکرد بدین صورت است که مدار کنترلر میزان نوسان ولتاژ را تشخیص داده و به سروو موتور به میزان مورد نیاز دستور حرکت میدهد. اما این سوال شاید برای شما پیش بیاید که چرا باید حرکت سروو موتور باعث تغییر و درنهایت تنظیم ولتاژ شود. در حقیقت سروو موتور روی یک ترانس حلقوی به نام واریاک سوار است و با حرکت زغال متصل به سروو روی ترانس حلقوی بطور پیوسته بدون پرش ولتاژ، ۰.۵ ولت ۰.۵ ولت، میزان ولتاژ براساس فرمان مدار کنترلر تغییر پیدا میکند. در حقیقت این روش تغییر ولتاژ بسیار مناسب بار های از جنس موتور است که از جمله این تجهیزات برقی میتوان به یخچال فریزر، اینتورتر کولر گازی، لباسشویی، جارو برقی، تجهیزات صنعتی موتوری و تجهیزات پزشکی اشاره کرد.
حال در مورد نحوه عمکلرد استابلایزر سروو موتور مثالی برای شما میزنم. برای مثال اگر ولتاژ مد نظر ۳۸۰ ولت باشد. با تغییر دامنه ولتاژ به شهری به ۳۷۰ ولت، مدار کنترلر استابلایزر ۱۰ ولت کاهش ولتاژ را اندازه گیری کرده و با فرمان به سروو موتور به اندازه ۱۰ ولت سروو موتور را حرکت میدهد تا کسری ولتاژ جبران شود. و در نهایت همان ولتاژ ۳۸۰ ولت ساخته میشود. در ادامه در مورد مزایا و معایب استابلایزر سروو بررسی انجام خواهیم داد با ما همراه باشید.
بیشتر بخوانید : راهنمای جامع و تخصصی انتخاب ترانس برق و استابلایزر
مزایا و معایب استابلایزر سروو موتوری
مزایا :
  • حساسیت فوق العاده بالا تغییرات ولتاژ بصورت پیوسته ۰.۵ ولت ۰.۵ ولت
  • خروجی پیوسته (بدون پرش ولتاژ در زمان تثبیت)
  • دارای نمایشگر lcd
  • توانایی تحمل اضافه بار
  • تحمل حرارتی بالا به دلیل تکنولوژی ساخت
  • محدوده تثبیت ولتاژ بیشتر نسبت به مدل رله ایی
معایب :
  • قیمت بالا
  • تعمیرات تقریبا پیچیده
کاربرد استابلایزر سروو موتور
  • بیمارستان ها
  • کارخانه ها و مراکز صنعتی
  • مسکونی (ویلاها)
  • اداری (شرکت ها)

 

تفاوت استابلایزر رله ای و سرووموتور چیست؟
تفاوت استابلایزر رله ای و سروو موتور در روش کنترل و تنظیم ولتاژ خروجی است. استابلایزر رله ای با تغییر تپ‌های یک اتوترانسفورماتور و وصل و قطع کردن آن‌ها، ولتاژ خروجی را تنظیم می‌کند. در حالی که استابلایزر سروو موتور با کنترل ولتاژ خروجی، در صورت وجود هرگونه نوسان، موقعیت سروو موتور را مدیریت می‌کند و ولتاژ خروجی را به صورت پیوسته تنظیم می‌کند.
اجازه بدهید بحث پیوستگی ولتاژ را با یک مثال خدمت شما توضیح دهیم. فرض کنید ولتاژ مناسب کارکرد تجهیزات برقی یک مجموعه ۲۲۰ ولت باشد. حال طبق نوسانات برق که در شبکه رخ داده ولتاژ ۲۴۰ ولت میشود. یعنی ۲۰ ولت ولتاژ افزایش پیدا میکند. در این مرحله استابلایزر وارد میدان میشود و باید این ۲۰ ولت افزایش ولتاژ را به ۲۲۰ ولت تبدیل کند. استابلایزر رله ای برای تنظیم ولتاژ، یکباره ولتاژ را ۲۰ ولت کاهش میده اما استابلایزر سروو موتور به صورت ۰.۵ ولت، ۰.۵ ولت ولتاژ را کاهش میدهد و بصورت پیوسته عمل میکند. در ادامه مقاله در مورد  تفاوت این دو روش تنظیم ولتاژ صحبت خواهیم کرد.
استابلایزر سرووموتور
استابلایزر سرووموتور در فروشگاه اینترنتی ترانسکو
تفاوت تثبیت ولتاژ در استابلایزر رله ای و سرووموتور
در استابلایزر سروو موتور، ولتاژ به یکباره کاهش یا افزایش  پیدا نمیکند بلکه بصورت پیوسته و با یک ریتم منظم تغییر میکند و باعث صدمه دیدن تجهیرات برقی در اثر تغییر ناگهانی ولتاژ نمیشود. اما استابلایزر های رله ای بدلیل تکنولوژی ساخت بصورت پله ایی تغییر ولتاژ دارند و امکان دارد این تغییر ولتاژ ناگهانی باعث صدمه دیدن تجهیزات برقی متصل به استابلایزر رله ای شود. از طرفی تغییرات ولتاژ ناگهانی، عدم امکان تنظیم دقیق ولتاژ در صورت استفاده از استابلایزر رله ای و خال زدن رله ها در هنگام جریان کشی تجهیزات موتوری امکان خرابی زود بهنگام استابلایزر رله ای را فراهم میکند.
بیشتر بخوانید : نحوه ی انتخاب ترانس و استابلایزر مناسب( قدم به قدم )
در هنگام خرید استابلایزر، نکات زیر را می‌توان در نظر گرفت
نوع استابلایزر مورد نیاز برای توان مورد نیاز خود در نظر بگیرید. توجه داشته که آیا از تمامی تجهیزات برقی با هم قرار است استفاده کنید یا امکان دارد با هم روش نشوند. مثلا جاروبرقی یا لباسشویی همانند یخچال همیشه روشن نیست پس در بار سنجی به ای نکته توجه داشته باشید.
به کیفیت و میزان حساسیت تجهیزات خود توجه داشته باشید برای مثال استابلایزر مناسب یک رادیولوژی بسیار پیشرفته تر از استابلایزر خانگی است پس توجه نیاز و حساسیت تجهیزات بسیار مهم است. نوع بار مصرفی خود را در نظر بگیرید، مانند بار خانگی، بار صنعتی و یا پزشکی، و استابلایزری با ظرفیت مناسب برای آن انتخاب کنید. قابلیت های استابلایزر را بررسی کنید، قابلیت نمایش ولتاژ و جریان، قابلیت حفاظت در برابر ولتاژ پایین و بالا و قطع خودکار و حفاظت در برابر اتصال کوتاه و اتصال هوشمند به تلفن همراه در صورت نیاز.
برند و کیفیت استابلایزر را بررسی کنید و بهتر است از برندهای معتبر و با تجربه را ترجیح دهید. در صورت نیاز به استابلایزر با دقت و حفاظت بالا، برای استفاده در دستگاه‌های پزشکی یا صنایع دقیق، استابلایزر سروو موتور را در نظر بگیرید.
بیشتر بخوانید : رله چیست؟
کلام آخر
استابلایزر رله ای و استابلایزر سروو موتور دو نوع تثبیت کننده ولتاژ هستند که به روش های مختلف کار می کنند. استابلایزر رله ای ساده تر و ارزان تر است، اما تنها می تواند ولتاژ را بصورت پله ایی تنظیم کند و حفاظت کمتری دارد. استابلایزرسروو موتور دقیق تر است و می تواند ولتاژ را به پیوسته (غیر پله ایی) تنظیم کند، اما پیچیده تر و گران تر است. انتخاب بین <strong&gt;استابلایزر رله ای و <strong>سرووموتور&lt;/strong&gt; به ولتاژ مورد نیاز، دقت، کارایی و هزینه کاربرد بستگی دارد.
در پایان در صورت نیاز به مشاوره و دریافت اطلاعات بیشتر درباره خرید استابلایزر صنعتی از شما دعوت می‌کنیم با کارشناسان مجموعه ترانسکو در ارتباط باشید.​
بیشتر بخوانید : سروو موتور چیست و چه مزیت هایی دارد؟
ما را در صفحات دیگر دنبال کنید : ترانسکو - پرنیک شاپ - فاراتل استوک - ترانس پلاس

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Brands: